Vo svojom živote nemôžeme urobiť nič múdrejšie a lepšie, než sa
s úplnou dôverou odovzdať Bohu. Tak to urobila Panna Mária a učí
to aj nás. Dá sa povedať, že pravá mariánska úcta spočíva v
nasledovaní Panny Márie v jej dôvere a odovzdanosti Bohu.
Náš
problém nedôvery voči Bohu často súvisí s dvomi základnými
otázkami: s problematikou zla a slobody. Bojíme sa dôverovať
Bohu, lebo sa obávame, že to dopadne zle a budeme sklamaní. Druhá
námietka zase spočíva v tom, že ak sa s dôverou odovzdáme Bohu,
tak potom prídeme o svoju slobodu. Pozrime sa na obe námietky
bližšie.
Problém zla
Už
v staroveku bola častou námietkou voči Bohu problematika zla,
jednoducho že sa zlé veci často stávajú dobrým ľuďom. Prečo
tomu Boh nezabráni?
Starovekí
cirkevní otcovia túto neľahkú otázku dávali do súvisu s Božou
prozreteľnosťou. Ich postoj sumarizuje Katechizmus Katolíckej
cirkvi: „To, že Boh dopúšťa fyzické a morálne zlo, je
tajomstvo. Boh ho objasňuje skrze svojho Syna Ježiša Krista, ktorý
zomrel a vstal z mŕtvych, aby zvíťazil nad zlom. Viera nám dáva
istotu, že Boh by nedopustil zlo, keby aj z neho napokon nevyvodil
dobro cestami, ktoré budeme úplne poznať až vo večnom živote“
(KKC 324).
Strata
slobody ?
Druhá
námietka voči prijatiu Božej vôle spočíva v tom, že ak sa s
dôverou oddáme Bohu, obmedzí to našu slobodu a staneme sa
takpovediac „Božou bábkou“. Na príklade Panny Márie si opäť
môžeme uvedomiť, že je to neopodstatnená námietka. Nič si tak
Boh nectí ako ľudskú slobodu. Boh nás stvoril na svoj obraz a
podobu, teda ako slobodné bytosti (porov. KKC 1712).
(skrétené KN)