Po takmer trojmesačnej "vakácii" pokúšam sa na tejto stránke obnoviť "korešpondenciu" s vami, milými návštevníkmi tohto webu.
Naskytla sa táto príležitosť: Po sviatku sv. Filipa, apoštol (14.11.) začína v našo obrade pôst tzv.
FILIPOVKA
Štyridsaťdenný
pôst pred Narodením Ježiša Krista – Filipovka
Pôvod
a zmysel:
Skôr ako začneme rozprávať o pôste
pred Narodením Ježiša Krista, potrebujeme si ujasniť dve veci:
1.
Uvedomiť si, že slovo pôst
neznamená len zdržanlivosť od pokrmov, ale cestu obrátenia,
metanoie – zbožštenia. Cestu, kde zdržanlivosť od pokrmov je
len jedným z vonkajších znakov celkovej askézy zmyslov,
s cieľom, aby v nás mohla pôsobiť milosť, " blahodať" Svätého Ducha.
2.
Treba vedieť, že takéto
pôstne obdobia vkladá naša východná cirkev pred významné
sviatky. Pred sviatkom Narodenia Ježiša Krista je Filipovka, potom
nasleduje Veľký pôst pred sviatkom Paschy. Pred sviatkom sv. Petra
a Pavla je to Petrov pôst, Petrovka a napokon posledné
dlhšie obdobie pôstu vkladá cirkev pred sviatok Zosnutia Presvätej
Bohorodičky, ako Uspenský pôst, Spasivku. Takto teda vznikol aj
pôst pred sviatkami Narodenia Ježiša Krista. Keďže tento čas
začína po sviatku sv. apoštola Filipa, dostal názov Filipovka.
Čo
je cieľom tohto pôstneho obdobia? Upozorniť na tajomstvo vtelenia
Božieho Syna v plnosti času, na jeho príchod
na túto zem, na jeho narodenie.
Prvé slová Kristovej misie ohlasujú: „Naplnil
sa čas a priblížilo sa Božie kráľovstvo. kajajte sa
a verte evanjeliu.“
/Mk 1, 15/
Toto
pôstne obdobie treba prežívať v pohľade na celé dejiny
spásy, počnúc prísľubom Spasiteľa, ktorý dal Boh v raji
po hriechu prvých rodičov, cez všetkých prorokov, ktorí
predpovedali jeho príchod a udalosti s tým spojené.
taktiež pozerajúc na jeho predkov, ale najmä na Presvätú
prečistú preblahoslavenú a slávnu Vládkyňu našu
Bohorodičku a vždy Pannu Máriu.
(E.Zorvan, skrátené )